Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen. I checklistorna finns hänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du checklistorna

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Nagelterapeuter - Arbete med kemiska produkter

  2. OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö

    Använd checklistan för att ta reda på hur väl verksamheten uppfyller kraven enligt föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, tidigare kallat psykosocial arbetsmiljö. Checklistan behandlar

  3. Personal - Inhyrande företag

    När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan

  4. Personal - Uthyrande företag

    När ni hyr ut personal har ni och det inhyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det inhyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan

  5. Personalutrymmen

    Checklistan innehåller frågor om personalutrymmen på fasta arbetsställen. Till personalutrymmen hör till exempel matsalar, fikarum, vilrum, omklädningsrum, duschar och toaletter. Checklistan är lämplig

  6. Personnel - Hiring company

    When you hire temporary staff, you and the staffing agency have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the staffing agency must reach an agreement about who is responsible

  7. Personnel - Staffing agency

    When you place temporary staff with a client, you and the hiring company have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the hiring company must reach an agreement about who

  8. Reception

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol, bord, belysning och arbetshjälpmedel med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker

  9. Rutiner och instruktioner - Del 1 Allmänna

    Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid en årlig genomgång av vilka rutiner som finns

  10. Rutiner och instruktioner - Handeln

    Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid en årlig genomgång av vilka rutiner som finns

  11. Samordningsansvar fast driftställe

    Den här checklistan tar upp frågor om hur verksamheten hanterar sitt samordningsansvar på ett fast driftställe. Checklistan är lämplig att användas vid till exempel upprättandet av en rutin för samordningsansvaret

  12. Sexuella trakasserier

    Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för sexuella trakasserier. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, sexuella trakasserier och lagkrav. Checklistan

  13. Skogsbruk - Arbete med motorsåg och röjsåg

    Checklistan är uppdelad i tre delar som kan användas var och en för sig: 1.Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper/utbildning och utrustning. 2.Arbetsplatsen – frågor

  14. Skogsbruk - Maskinell avverkning och terrängtransport

    Checklistan är uppdelad i tre delar som kan användas var och en för sig: 1.Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper/utbildning och utrustning. 2.Arbetsplatsen – frågor

  15. Skogsbruk - Plantering

    Frågor är anpassade utifrån planteringsarbete inom skogsbruk.

  16. Skogsbruk - Skogsplantskolor

    Checklistan är uppdelad i två delar som kan användas var och en för sig: 1.Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper/utbildning. 2.Arbetsplatsen – frågor om arbetsplatsens

  17. Skogsbruk – Inför arbete på ny trakt

    Den här checklistan vänder sig till dig som arbetar i skogen och den är ett stöd för att lättare upptäcka risker innan arbete vid en ny trakt påbörjas. I och med att arbetsplatserna i skogen vanligtvis

  18. Skärvätskor - Minska risken för hud- och luftvägsbesvär

    Nedanstående frågor är utvecklade som ett stöd för att minska risken för hud- och luftvägsbesvär vid arbete med skärvätskor. Läs broschyren Arbeta med skärvätska, där finns förklaringar till frågorna

  19. Soprum och källsortering

    Checklistan innehåller frågor om hur soprummet är utformat, om det finns lämplig arbetsutrustning som används på rätt sätt med mera. Syftet är att skapa ett arbete i soprummet fritt från risker.

  20. Städning

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen är utformad och om arbetstagarna har kunskaper för att kunna genomföra städarbetet på ett lämpligt sätt. Syftet är att skapa ett städarbete fritt från

  21. Systematiskt arbetsmiljöarbete

    Den här checklistan går igenom de grundläggande delarna i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Checklistan behandlar såväl hur arbetet bör genomföras som vad som ska dokumenteras. Den är lämplig att

  22. Sällskapsdjursverksamhet.pdf
  23. Tryggt jobbat i djursjukvården guide.pdf
  24. Tryggt jobbat i djursjukvården handledning.pdf

Våra enkäter

OSA-enkäten

OSA-enkäten

Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.

Till OSA-enkäten

Kostnadsfritt

Enkät om sexuella trakasserier

Enkät om sexuella trakasserier

Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.

Till enkäten

Kostnadsfritt